CMAT - Euro-Country

CMATBaby/AWAL

BETYG: 4 av 6

Ingen slår Ciara Mary-Alice Thompson på fingrarna avseende vare sig hennes starka och mycket personliga röst eller hennes synnerligen vassa formuleringskonst, som båda firar triumfer på hennes tredje album. Men den här gången motsvaras de bara delvis av låtmaterial och sällan av arrangemang, och man kan få känslan av att det handlar om kommersiell anpassning, kanske som en konsekvens av framgångarna och Mercury-nomineringen med förra Crazymad, for Me. Albumets i alltför hög utsträckning genomsnittliga pop är välanpassad och slätstruken och gör sällan riktiga avtryck, medan arrangemangen å andra sidan ofta är så storslagna att de blir överlastade och svulstiga.

Den dramatiska angreppssättet, som Paloma Faith på steroider, är negativt för till exempel titelspåret där CMAT välfunnet skildrar sin uppväxt i skenet av Irlands finanskris 2008 ("I was 12 when the dads started killing themselves all around me"), för Running/Planning där hon fantiserar hon om att halshugga en påhittad pojkvän, och för When A Good Man Cries, som inleds med den rentav briljanta textraden "I waited for love…with a cricket bat" men sedan utvecklas till en ganska ordinär poplåt som varken muntra tjut i bakgrunden och storslagna folkgospelkörer förmår lyfta.

Ofta handlar det just om polerad folkpop, där detaljer som fiol och andra rootsinstrument mer pekar i traditionell brittisk riktning än i amerikansk. Det brittiska är lika dominerande också i texternas referenser till barndomens Culture Club eller Coronation St, en av skivans mer lågmälda pärlor där CMAT jämför sitt liv med en statistroll utan repliker i den brittiska evighetssåpan.

Vemodiga Lord, Let That Tesla Crash - inte alls är så politisk som titeln antyder - är också fin, liksom suggestiva The Jamie Oliver Petrol Station, där hon avbryter sig och konstaterar att "This is making no sense to the average listener" innan hon tar nya tag i att förklara hur hon kämpar för att hålla tillbaka sin avsky för kändiskocken.

Bäst är Take a Sexy Picture of Me som griper tag med sin smart allvarsamma och mycket obehagliga text om sexualiseringen av barn som matchas mot en smart och medryckande och popsång. Den eleganta kombination har CMAT erbjudit tidigare, och erbjuder förhoppningsvis igen.

Av Patrik Forshage

Den 1 september 2025

Skivrecension