Arizona Amp and Alternator – Arizona Amp and Alternator
Thrill Jockey/Border
BETYG: 5/6
(Ursprungligen publicerad i Nöjesguiden, oktober 2005.)
Försök inte ens hålla reda på Howe Gelbs alla inkarnationer. Det spelar liten roll om han spelar in som soloartist, som Giant Sand, som OP8, som The Band of Blacky Ranchette eller som nypåhittade Arizona Amp and Alternator—han är ändå alltid lika förutsägbart oförutsägbar i sin genialitet. Fyra versioner av titelspåret, AAAA1 till AAAA4 i olika grad av naken skevhet, fungerar som programförklaring inte bara för skivan utan för hela Howe Gelbs konstnärskap. "Country men say you're rock and the rockers say you're just not right". Som om han bryr sig—han svingar vilt mellan allt det där och en hel del ökenjazz dessutom.
Som han gjort till en vana under senare år samlar han ihop vänner på båda sidorna Atlanten, både i Tucson och i hans andra hemstad Århus, och gör det han har lust med. Därför viner Scout Niblett och M. Ward förbi så att man knappt hinner märka dem, och därför döljer sig Jeremy Gara från Arcade Fire någonstans här. Därför hjälper Grandaddy till att Neil Youngifiera Traffic-covern Low Spark of High Heeled Boys som bara Howe Gelb kan. Därför spelar han några gamla låtar i helt annorlunda versioner, vilket nästan förvandlar den hotfullt vackra duetten Loretta and the Insect World till en "vanlig" sång, som kunnat gömma sig i en folksamling om det inte vore för Howe Gelbs förvrängda röst och en galen sologitarr. Därför ändrar han fullständigt på väderförhållandena i en version av Baby It's Cold Outside, där Marie Lorette Friis agerar Howe Gelbs egen Betty Carter, och låter en värmebölja vara ursäkten för förförelsen. Därför är alltid Howe Gelbs infall värda total uppmärksamhet.
Skivrecension