Alberta Cross - The Thief and The Heartbreaker (Reimagined)
Dark Matter
BETYG 4 av 6
Att mitt i karriären spela in en ny version av sitt debutalbum kan tyckas vara ett märkligt steg i ett bands utveckling. Här finns varken upphovsrättsorsaker till omarbetningen eller något särskilt jubileum att fira.
Men när Uppsala-ättade Petter Ericson Stakee först gav ut The Thief & The Heartbreaker 2007 var det en samling demos, och när hans Alberta Cross nu har arbetat sig fram till en position där hans spelar in i Ethan John och Dom Monks Bert Jansch-studio, mastrar på Abbey Road och inte minst anlitar en imponerande samling gästvokalister är det kanske ändå dags att se till att uppdatera de sju ursprungliga låtarna (och att komplettera med en extra åttonde låt, dessutom).
Låtarna här är alltså redan väletablerade i Alberta Cross katalog, via liverepertoar och via TV-serier som Sons of Anarchy, där Low Man kunde höras i ett avsnitt. Men man kan föreställa sig att gäster som Starsailors James Walsh, Ed Harcourt och inte minst Katie Melua väger tungt för fortsatt bred etablering. Till och med Tomas Anderson Wij dyker upp intill Dylan LeBlanc i starka Devil's All You Ever Had, och i den popigare upptempolåten Hard Breaks bjuder Petter Ericson Stakee in Joseph Arthur och Dan Mangan för att sjunga med i allsångsrefrängen.
Alberta Cross stora, luftiga och ofta episka americana americana arbetar i samma fåra som till exempel War on Drugs, och när Ed Harcourt klämmer i med kråmande Bono-anno-Joshua-Tree-gester i Low Man blir det nästan för storslaget. Men Jack Savoretti balanserar upp det med en skorrande råbarkad Old Man Chicago, och tillsammans med styrkan i det avslutande extraspåret It's You That's Changing gör det att den där nyinspelningsidén inte alls känns så långsökt längre.
Av Patrik Forshage
Den 29 november 2024
Skivrecension