The Hidden Cameras - Home on Native Land

Outside Music/Border
BETYG: 4/6

(Ursprungligen publicerad i Nöjesguiden, november 2016)

Namnet The Hidden Cameras har alltid garanterat fantasifullhet och oförutsägbarhet, och när Joel Gibb återvänder till Kanada såväl fysiskt som tematiskt från Berlin ger det tillfälle ett storslaget samarbete med en evighetslång räcka vänner och bekanta. 

Home On Native Land ska ses som en "utforskande hyllning" till Joel Gibbs hemland, vilket mestadels innebär lättsmält och fin countrypop, till exempel i Day I Left Home och i studioinspelningen av egna gamla demon He Is the Boss of Me. Det är också i sådan dräkt som The Hidden Cameras nya album fungerar bäst, även om fin folkindie som Feeling 'Bout You och till och med en gammal countrysoulstandard som Dark End of the Street hanteras respektfullt och finstämt. 

Counting Stars med jublande gospelkör låter så där saligt frireligiöst som The Hidden Cameras tidiga inspelningar, och bara någonstans går det helt överstyr och blir fånigt käckt, som i den kanadensiska tradvisan Log Driver's Waltz där såväl Feist som Rufus Wainwright och annars svårflörtade Mary Margaret O'Hara misslyckas med att åstadkomma något annat än flams.

Skivrecension
Av Patrik Forshage