Allison Moorer – The Duel
Sugar Hill/Playground
Betyg: 3/6
(Ursprungligen publicerad i Nöjesguiden maj 2004)
Liksom syrran Shelby Lynne vill inte Allison Moorer fastna i countrygenren, och med The Duel satsar hon på ruffig rock istället. Allison Moorer har bestämt sig för att bli en kvinnlig Neil Young, men hennes försök att skriva en egen Like A Hurricane i Baby Dreamer når förstås inte fram.
Hennes band, som vill gunga fram med samma elektriska laddning som Crazy Horse, låter ofta betydligt mer ofärdigt än raggigt, och när Allison Moorer väljer Celine Dion som vokal förebild för att besjunga kvinnan som jobbar på hörnet av Hollywood och Vine i Believe You Me känns det allt annat än autentiskt.
Någon gång hittar bandet ändå in i en sympatisk groove, som på Louise is in the Blue Moon med en vibrerande Ian McLagan-orgel i bakgrunden, och plötsligt slipper Allison Moorer bära hela lasset själv. Då slappnar hon av och lägger bort skönsångsambitionerna, och plötsligt funkar alltihop. Men det sker alldeles för sällan.