Amyl & The Sniffers - Cartoon Darkness

Rough Trade/Playground

BETYG 4 av 6

När band som bygger sin existens på larm, kraft och oväsen hinner fram till sitt tredje album finns en oroande tendens att de vill lugna ner sig, hitta mer nyanserade uttryck eller börja experimentera. Inte Amyl & the Sniffers. För att ingen ska få för sig att de går i sådana tankar inleder de Cartoon Darkness med Jerkin', en attack i rasande tempo med ett språk så fullt av svordomar och könsord att det får Donald Trump att framstå som en blyg viol i jämförelse, och kompletterar med en video så naken att den bara kan ses på bandets hemsida efter att du verifierat att du är över 18 år.

Cartoon Darkness handlar om politik, klimatkrisen, om AI, om avståndsskapande sociala medier, om de stora tech-företagen och om…. Jamen du fattar. Framtiden är mörk, resonerar bandet, men den är fortfarande bara en fantasi, en tecknad serie. så lika stenhård offensiv konfrontation som framtiden förtjänar, lika mycket galet hedonistisk omedelbar behovstillfredsställelse behöver Amyl & The Sniffers just här just nu. Den stenhårda elektriska ilskan har hela tiden ett skevt leende och en glimt i ögat, som när Amy Taylor i Tiny Bikini manifesterar sin rätt att klä sig precis hur hon vill av precis vilka skäl hon vill.

Nå, i rättvisans och utvecklingens namn måste man motvilligt tillskriva dem en viss progression sedan sist. Stompiga U Should Not Be Doing That har vi redan hunnit lära känna och älska, och Bailing on Me påminner om Blondie (eller kanske mer om Penetration, om du kan dina punkband). Big Dreams är till och med någon sorts ballad, om än taggig och skramlig, men det gör inte så mycket när den omedelbart följs av två urladdningar i form av It's Mines hardcore och Motorbike Songs vansinnestempo.

Ingenting i deras attack, deras stenhårda riff, deras kraftfulla mangel, deras lyriska rättframhet och inte minst deras kaotiska utlevelse går förlorat ens i dessa undantag från regeln. Amyl & The Sniffers det mest konsekvent kaxiga band man kan föreställa sig.

Av Patrik Forshage

Den 24 oktober 2024

Skivrecension