
Per Svenssons psykedeliska transformationer
Med ett album inspelat i den legendariska studion Hansa i Berlin frammanar Per Svensson Psychedelic Sounds spöken ur studions väggar och gör psykedelisk rocktradition till guld. Men det är bara toppen av det isberg som är Sveriges hårdast arbetande konstnär och psychedeliamusiker. Naturligtvis vill Fokus Musik veta mer!
Per Svensson sitter inte still. Sedan lång tid är Per Svensson etablerad som en av landets viktigaste konstnärer, och som musiker leder han fler band än du kan räkna på ena handens fingrar.
Huruvida Henrik Venant-samarbetet Mannequins of Deaths - från början ett hyllningsband till Cortex och bandmedlemmarnas gemensamma vän Freddie Wadling - har imploderat eller förpuppats förtäljer visserligen inte historien ännu. Men Per Svenssons legendariska GOLD med tung psykedelia släppte ett album i höstas, och samarbetet med Twice A Man/Cosmic Overdoses Dan Söderqvist i Cosmic Garden Project genererade ett album så sent som i juni. Dessutom är Autosound är i full fart igen.
Per Svensson Psychedelic Sounds kan uppfattas som den stjärna som alla hans andra musikaliska himlakroppar kretsar runt, och idag släpps det nya albumet, som delvis är inspelat i klassiska Hansa studios i Berlin.
- Under inspelningarna i Hansa Studios var jag grymt fokuserad. Visst kände man ju att det satt anrik musik i väggarna, och jag ville ju kolla om mitt eget material fick ett nytt sound på grund av Hansa Studios möjligheter. När jag skulle lägga sången på låtarna introducerade Frida Claeson Johansson en förstärkare med effeker som Ian Curtis använde på Joy Divisions album och som Hansa Studios köpt in via Factory Records. Klart jag ville prova!
- Det har tagit två år att slutföra albumet, som startade under min vistelse på Iaspis i Berlin 2023. På Künstlerhaus Bethanien jobbade jag inför utställningen Sculptural Alchemy med poesi, ljudkompositioner och fältinspelningar. Jag startade den kreativa arbetsprocessen med att boka in mig i Hansa Studio 1 i januari 2023 för att göra soundtracket till den utställningen, som visades i april 2023. Vid det laget hade jag låtarna Endless Forest, Through The Wall of Sound och Opening the Doors to Cosmos klara att spela in, så vi riggade trumset, basförstärkare, gitarrförstärkare och Fender Rhodes i fyra olika rum.
I musiken finns det flera tecken på att Iggy Pop hemsöker studion - i ditt sätt att sjunga, i den massiva bröderna Sales-ljudväggen i Through the Wall of Sound, i sättet att skildra den regnvåta och neonbelysta staden. Lutade han sig över din axel i arbetet?
- Jag var troligen hemsökt av flera av mina föregångare som jobbat i Hansa Studios, speciellt i låten Opening the Door to Cosmos. När The New Alchemy och Ebbot framförde Nightclubbing under Polarpriset 2022 var ju Iggy Pop mycket positiv. Så kanske var han där och peppade mig. The Doors, Stooges och Velvet Underground och Nico är ju min musikaliska skola, och säkerligen har både Einsturzende Neubauten, Nick Cave, Iggy och Bowie inspirerat generationer i hur man gör rockmusik med analog kraft och mycket energi.
Och rösten?
- Är man barryton så är man. Det är naturligtvis hedrande att övehuvudtaget bli jämförd med Iggy, Nick Cave, Leonard Cohen, Jim Morrison, Tom Waits och Doctor John.
Ibland är det väl bara sitaren som faller utanför The Idiot-ramen. Du brukar vilja ha med det instrumentet i din psykedelia. Varifrån kommer det intresset?
- Min musik är ofta ett mantra, ett, två eller max tre ackord räcker för att bygga en låt. Repetitivt malande intresserar mig, som en raga är uppbyggd. Man vill ju inte sluta spela. Man vill vara i musiken, leva där och bli uppslukad av att stanna tiden.
- Sitaren är ljuset och de höga frekvenserna som är svåra att skapa på annat sätt. Rasmus Alkestrand som spelar på skivan och Jerry Johansson är exempel på två mycket bra sitarspelare. Jag arbetar ofta med outforskade landskap och miljöer i både konsten och musiken, jag vill se ljudet och visualiserar gärna musiken först genom att måla eller teckna en berättelse. Sen kommer texterna när ljudbilden är klar. Ljuset är lika viktigt som mörkret.

Philoshopher's Stone är flummigast på albumet. Vill du berätta mer om den från stenen i skogsbrynet?
- Det är en av mina favoriter på albumet. Den är inspelad live i studion på House on the Hill i Uppåkra, första tagningen. Clay Ketter spelar trummor och Rasmus Alkestrand sitar. Jag spelar bas istället för gitarr. Texten kom till när jag satt på en klippa i Sjöbergen i Göteborg och tittade ut över stan. Den handlar om den spiralroterande tiden, att allt blir till stoff, jord och sten. Om att den linjära tiden är en bluff, om att vi bär på berättelser var och en. Om att stenen är uråldrig och bär på visdom, om att lämna bekymmer bakom sig. Om transformationen. Det är en alkemisk berättelse.
Jag hör också spår av Captain Beefheart i The Magic Key och inte minst The Doors i Stars over Egypt, där det låter som om John Densmore gästar på trummor. Tillhör de dina influenser här?
- Inspirationen finns ju där. Don van Vliet, både konstnär och musiker. Trout Mask Replica spökar, men även 13th Floor Elevators. Blues är källan.
- The Magic key är en sann historia och den handlar om nyckeln till studion i Clay Ketters House on the Hill-studio som då var gömd bakom det hemliga trädet i skogsdungen bakom huset. Det var hemligt. I den studion i Uppåkra har artister som Thåström, The New Alchemy, Christian Kjellvander, Irya Gmeyner och TT Reuter spelat in, men idag finns studion inte längre kvar.
- Stars over Egypt kommer ur en teckning jag gjorde 2007 som visar stjärnkonstellationer över pyramiderna i Egypten. Den anknyter textmässigt till Philosopher's Stone och handlar om livet som återföds efter döden, återigen transformationen inom alkemin.
Du arbetar fortfarande med Cosmic Garden Project, GOLD och Autosound, förutom ditt Psychedelic Sounds. Hur hinner du?
- Japp. Autosound är klara med ett strålande andra album som kommer att se dagens ljus våren 2026. Cosmic Garden Project är inne i en period av kontemplation, och det är inte omöjligt att vi börjar jobba vidare på skiva nummer tre. Detsamma gäller GOLD.
Händer det att du måste prioritera mellan musiken och annan konst?
- Kreativiteten i konsten går hand i hand med musiken. Det är lite olika verktyg bara. Det ena ger energi tiill det andra.
Av Patrik Forshage
Den 10 oktober 2025
Intervju
Per Svensson Psychedelic Sounds Berlin Nights (Sound Effect Records) finns ute nu. Här hittar du Fokus Musiks recension.