
Ashes and Diamonds – Are Forever
Cleopatra
BETYG: 2 av 6
Om Peter Murphy var Bauhaus självklara huvudpersonen så fick Daniel Ash sin stund i strålkastarljuset först med Tones on Tail och i USA i synnerhet med Love & Rockets. De senaste tio åren har han filat på en konstellation ihop med Bruce Smith från The Pop Group och Public Image Ltd och Paul Spencer Denman med meriter från Sade, och nu har de äntligen fått fått ändan ur.
Deras debutalbum kommer inte att göra någon övervintrad goth-american med Love & Rockets i skivhyllan besviken, och vänner av hans karaktäristiska gitarrfinesser med elektroniska effekter och E-bow som påverkat efterföljare som Dave Navarro och John Frusciante får också sitt lystmäte. Men så många fler än det lär inte jubla, för inramningen lämnar desto mer i övrigt att önska.
Precis som med Love & Rockets är hans korpsvartfärgade rock ofta påfallande banal och effektsökande, som i repetitiva On A Rocka där glamrockbotten och riff det enda som erbjuds, eller i Teenage Robots där titeln speglar komplexitetsambitionen. Ännu värre blir det när han med stort allvar faktiskt lånar sig åt sin variant av ramsor som "I scream, you scream, we all scream, for the ice queen", och även om Blondie-discon i Plastic Fantastic ändå har viss charm är den 70-årige gitarristens magsura ur-led-med-tiden-konstateranden om att "Your girlfriend is your boyfriend now" svårare att fördra. Och då har vi inte ens nämnt de djupaste bottennappen av tafflig låtsasreggae i The A Listers och Champagne Charlie, en karaktär som uppenbarligen gör yoga och åker sportbil jättefort på PCP, och som Daniel Ash tycker är värd att besjunga.
Här finns bubbelgum-goth som den lät i sin mest hitvänliga form i forna tider, så den som saknat 1980-talets värsta gothklyschor får sitt lystmäte här. Men även för den allra mest nostalgiske blir det snabbt parodiskt i överdoserandet av sådant nonsens.
Av Patrik Forshage
Den 4 november 2025
Skivrecension