
Bror Gunnar Jansson & The Escapism - People!
Hang Jazz/Playground
BETYG: 5 av 6
Rättrogna deep soul-pruritaner himlar alltid överseende med ögonen över ny retrosoul, och här finns det flera andra uppenbara invändningar för dem att anföra. Den första är förstås att Bror Gunnar Jansson inte ens är amerikan, utan götenborgare, och att han dessutom har en lång och solid bakgrund i helt andra retrogenres, som deltablues och senast powertrio-bluesrock.
Vi andra däremot behöver inte ens överväga sådana principiella hållningar, eftersom vi redan knockats av det dynamiska svänget och kraften i Bror Gunnar Janssons engagemang. I sitt renodlade soulsamarbete med Christopher Cantillo från Dina Ögon hämtar han inspiration och ofta hela ljudbilder från deras gemensamma tonårsfavoriter, allt från Sly Stone och Curtis Mayfield till The Roots och Kaah, och med ett låtmaterial som lever upp till sådana pretentioner ger det en komplett helhet som är oemotståndelig.
Titelspåret har ett mäktivt groove, och den feta slöa orgeln bär bland annat Bill Withers-svängiga A Refugee. Blood är snygg soulblues, liksom A Beggar med mäktig Albert King-sologitarr av Mats Eriksson. Occupied är också blues egentligen, men i modernare dräkt, och snygga At the Diner med invändningar mot TV-sport på alla skärmar påminner om Gnarls Barkley.
Men om soundet är retro är texterna desto mer dagsaktuella, med flera spår om Gaza - "there is blood on our hands" - och med empatiska nära berättelser om tiggaren och om flyktingen och hans skäl till flykten. Sådant placerar resolut Bror Gunnar Jansson & The Escapism i sin samtid, och bidrar till att göra People! till ett angeläget och modernt retrosoulalbum.
Av Patrik Forshage
Den 12 september 2025
Skivrecension
Missa inte den stora helgintervjun med Bror Gunnar Jansson hos Fokus Musik imorgon, den 13 september