Margo Price - Hard Headed Woman

Concord/Universal

BETYG: 5 av 6

- Don't let the bastards get you down. 

Orden är Kris Kristoffersons, från början till Sinead O'Connor när hon i NYC 1992 blev utbuad av en ärkekonservativ katolskt publik på en amerikansk Dylangala. Margo Price vet en del om att hållas kort av etablissemanget, och här låter hon sin salig väns och ledstjärnas röst avsluta låten med just den frasen som titel, och knyter på det sättet an inte bara till Sinead utan till Nashvilles historia av svarta får.

Hard Headed Woman har en gedigen kärna av traditionell outlawcountry, och är som sig bör inspelad i genrens legendariska Chet Atkins-grundade RCA-studio A i Nashville med de allra tyngsta studiomusikernamnen på alla positioner i uppställningen. Detaljerna är exemplariska i varenda pedal steel-ton och vartenda litet fiolinpass, och outlawtemat är så genuint att det inte är långsökt att dra fram namn som Waylon, Willie, Merle och till och med David Allan Coe i sammanhanget, eller den uttalade förebilden och albumtitelns hyllningsobjekt Loretta Lynn.

Det är hårt leverne, långt mellan duscharna och djupt tittande i flaskan i Losing Streak, med värme och en tjock orgel, och ännu mer groovy är det i George Jones-covern I Just Don't Give A Damns countrysoul med sin drivande gitarr och knäckande blås. Love Me Like You Used to Do är en fin George&Tammy-klingande olycklig relationsduett med Tyler Childers, och Rodney Crowell-samarbetet Red Eye Flight är trots sin titel klassiskt skumpande godstågscountry.

Lika medryckande är Kissing You Goodbyes oantastliga upptempocountry av klassiskt Wanda Jackson-snitt, och luftiga Don't Wake Me Up med en gästande Jesse Welles hade kunnat vara en systersång till Hotel Yorba. Även Margo Prices stilla ballader griper tag, som den hjärtekrossade Keep A Picture och den återhållna desperationen i Nowhere Is Where ("if you're goin' nowhere I could use a ride").

Hon avslutar med en mycket fin tolkning av Waylon Jennings Kissing You Goodbye, för Margo Price bär både sina referenser och sina ståndpunkter längst ut på skjortärmarna. I den mycket vackra kärleksballaden Close to You sjunger hon om hur hon lyssnar på Lucinda på väg mot sin älskade, och väl framme dricker de några rundor på den lokala baren, spelar dart och lyssnar på jukeboxen"while democracy fell". 

Det lär inte vinna etablssemangets sympati i Nashville, men Margo Price är beredd att betala det priset. I en ny intervju i Uncut ombeds hon ge sina lyssnare några levnadsråd, och hon skräder inte orden. "Don't sell out and don't be an asshole."

Av Patrik Forshage

Den 1 september 2025

Skivrecension