Cosmic Garden Project - Red Sand Blue Soil

Sound Effect

BETYG: 4 av 6

Redan Per Svenssons kaleidoskopiska akvareller som pryder det påkostade omslaget sätter tematiken, och albumet inleds ödesmättat med mullrande pukor och klingande sitar när Per Svensson och strax därpå Dan Söderqvist förklarar varför vi är tvungna att ge oss ut i rymden. 

På deras andra album är det avsevärt mer kosmiskt än trädgård, när Cosmic Garden Projekt utforskar av universum i sex långa rymdresor är inte bara i makrokosmos, utan i minst lika hög utsträckning i ett inre kosmos. I Astral Bodies är det extra sinnesvidgande med Jerry Johanssons sitar, och när de sedan konstaterar att The Door is Open måste vi anta att det är samma dörr som den dörr till högre medvetande som en.gång i tiden salig Jim Morrison ville ta sig igenom.

I deras gemensamma progressiva projekt går det redan i bandnamnet att spåra rötter till Dan Söderqvists förflutna både i Cosmic Overdose synthiga punkflum och Älgarnas Trädgårds progg, och i synnerhet i Ecopoets on Mars är Per Svenssons psykedeliska passion lika påfallande som den är i hans GOLD. Han är också en av rösterna i Cortextolkande Mannequins of Death, och här påminner hans dova stämma en del om hur Freddie Wadling kunde låta i sina mörkaste stunder.

Själva hänvisar kvartetten till Träd Gräs och Stenar och International Harvester, och det är en alls inte orimlig referens. Bara det att skivan är inspelat i Silence studio i Koppom förstärker den traditionen, och till exempel i Extra Terrestrial Kaleidoscope, som tar utomjordingens perspektiv i sina betraktelser, har Pontus Torstenssons drivande trummor ett suggestivt funkig groove som går att härleda tillbaka till senare inkarnationer av TGS.

Av Patrik Forshage

1 juni 2025

Skivrecension