
Chris Stamey - Anything Is Possible
Label 51
BETYG: 5 av 6
Att Chris Stamey har oantastlig popfingerfärdighet har han bevisat gång på gång, med The dBs i slutet på 1970-talet, med Alex Chilton och solo. Fortfarande släpper han med regelbundenhet popalbum som aldrig är mindre än utmärkta, och som när han verkligen fokuserar är strålande.
Här har han arbetat systematiskt under ett helt år och systematiskt i avsikt att återskapa vad han beskriver som den oskyldiga popen från sent 1950- och tidigt 1960-tal, och i det arbetet har han noggrant utvalda samarbetspartners. Musikerna kommer från Wilco, Mountain Goats, War on Drugs och Ben Folds Five, och givetvis har han också med Don Dixon och Mitch Easter, som alltid. Det är synnerligen lyckosamt i välarrangerade upptemposånger som titelspåret och stiligt arrade In A Lonely Place och i försiktigt orkestrerade painoballader som When My Ship Comes In.
När han samarbetar med Marshall Crenshaw i Meet Me in Midtown påminns man om Crenshaws finaste popalbum från andra halvan av 1980-talet, men de riktiga finesserna uppstår när han tar hjälp av The Lemon Twigs och av Probyn Gregory från Brian Wilsons band. Tillsammans med dem räcker det hela vägen till en hänförande vacker och stort arrangerad tolkning av Don't Talk (Put Your Head on My Shoulder), rekonstruerad med hjälp av Lemon Twigs-bröderna Brian och Michael D'Addario stämmor till att rymma de vokalharmonier som ursprungligen spelades in till Beach Boys original men i det sammanhanget redigerades bort.
Det är skivans enda cover, men med risk för att ta till överord finns här fler sånger på nästan samma nivå, och Chris Stameys I'd Be Lost Without You både i komposition och i stort orkestrerat arrangemang med The Lemon Twigs faktiskt Brian Wilson-kvaliteter av karaktären hyperkomplex enkelhet.
Av Patrik Forshage
Den 14 juli 2025
Skivrecension